Post

Emeğin Tam Karşılığı, Tam Refah, Tam İstihdam

Birikim dergisinin iktisadi alanı önemsemeyen bir tutumu vardı. Bu 90’lardan itibaren sol içinde etkili oldu denebilir. Karl Marks’la birlikte sosyalizm anlayışı ayakları yere basan, maddi koşulları esas alan bir anlayışa oturmuşken, tarih tersine zorlanıyor gibiydi.

Kimlik hareketlerinin yükselmesi de bu yaklaşımın güçlenmesine neden oldu. Kimlik hareketleri de etkili bir şekilde iktisadi sistem eleştirisi yapmadı. Böyle bir eleştiri neredeyse kategorik olarak dışta tutuluyor gibiydi. En fazla, analitik olarak sıkıştıran bir soru gelirse “evet biz de sisteme karşıyız” deniyordu belki.

Şimdi ben böyle yazınca kendini asıl olarak anti-emperyalist kulvarda sayan, Türk milliyetçiliğini yeterince eleştirmeyen sol çevreler de var. Örneğin onların da ana eleştiri konusu iktisadi alan değil. Kemalistler gibi asıl olarak cumhuriyetin kazanımlarını korumakla görevli görüyorlar kendilerini. Bu alanda cumhuriyetin kazanımları, laiklik, yurdunu sevmek derken, iktisadi alanın eleştirisine sıra gelmiyor.

Birinci meselemiz demokrasi başlıklarıdır diyenlere bakacak olursak, iktisadi alana yönelik eleştirileri ve mücadeleyi “ekonomizme düşmek” olarak değerlendiriyor.

Aslına bakılırsa işçi sınıfı siyaseti yapıyor görünenler de, kökten bir iktisadi alan eleştirisi yapmıyor ve bir alternatif önermiyor. İşçi sınıfına yakın durmak ve onunla ilişkilenmeye çalışmak iyi ama bu çoğunlukla bir sendikalizm düzeyi olarak tezahür eder.

Görüldüğü gibi yok Allah yok.

Herkesin kaçamak yapacak bir çıkış noktası bulunuyor.

Gelgelelim Marks’tan sonraki sosyalizm başka bir sosyalizmdir. Anakronizme gerek yok. Kapital’i açalım, önsözü geçelim, göreceğiz ki yapılan iş iktisadi alanın bir eleştirisidir. O anlatılan sadece İngiltere’yle ilgili değildir, anlatılan hepimizin hikayesidir. Sevdalınız iktisadi alanı eleştirirdi.

Şimdilerde pabucu dama atılmış olsa da, Vladimir İlyiç Lenin’in “somut koşulların somut tahlili” metodu var. Onun ardından gitmek en doğrusu olur.

İşte tam buralara geldiğimizde çetrefilli bir konu daha çıkıyor ortaya. İktisadi alanın somut bir analizini ve somut alternatif önerilerini ortaya atmalı mıyız? Yerleşik bir düşünce kalıbı var ve bu düşünce daha başlangıçta zaten bizim böyle bir görevimiz yok diyor. Ne yapacağız peki? Bu düzen zaten kötüdür, bize güvenin ve biz bu düzeni değiştirelim, diyelim.

Dikkat edilirse hiçbir düzeyde polemiğe girmeye gerek görmüyoruz. İyi ama tarihsel haklılığımız nasıl ortaya çıkacak? Belli ki eski anlayışa göre buna bir çaba göstermemiz gerekmiyor. Zaten haklıyız ve kitleler bir gün gelip haklılığımızı alkışlarla kabul edecek.

Oysa ki bugün büyük bir sorunumuz var. “Ve Kartaca yıkılacak” demek yetmez. Dünyadaki ana meselenin bir mülkiyet ilişkisi olduğuna sosyalistler bile emin değil. Bir “sıkıntı yok” heyulası dolaşıyor aksine. Bizler mülkiyet ilişkilerini değiştirdiğimizde bunun işe yarar olduğunu sosyalistlere dahi ispatlamak zorundayız.

O nedenle bazı tikel olayların bunun başlangıç eğilimi olduğunu ileri sürebiliriz.

Ücretlerin arttırılması mücadelesi, mülkiyet ilişkilerinin değiştirilmeye çalışılması mücadelesidir temelde. Ücretlerin arttırılması yoluyla, gelir dağılımı bozukluğunu azalttığınızda mülkiyet ilişkileri emekçiler lehine değişmiş demektir. Dönüp topluma üretilenlerin hepsi yiyicilerin eline geçmediğinde halkımızın hayat standardı yükseliyor ve refah içinde olmaya yaklaşıyor diyebiliriz. Hayat standardımız yükseliyorsa, refah yükseliyorsa hiç durmadan tam refaha doğru yürüyebiliriz. Neden yarı aç yarı tok olacağız ki?

Refahı yaratmanın yoluna çıkanlar, tam refah sağlanıncaya kadar durmayacağını ilan edebilir. Eğer yürünmeye başlanırsa bütün yolların Roma’ya çıkmasını sağlayabiliriz. Radikalizm budur ama radikalizm olabilmesi için deneyim yaratan bir yerden başlamak gerekir. İspat edici başlangıç noktaları bunlardır. Sadece refaha ulaşma fikrinin dahi mantıksal, tarihsel ve tavizsiz sonucu sosyalizmdir. Tam refah için, işçinin emeğinin tam karşılığını alacağız demek, teorik olarak artı değeri size vermeyeceğiz demektir. Bu da bir “buyurun buradan yakın” meselesidir. Kendini feda etmeye hazır olanlara savaş meydanları yeterince fazla.

Emeğin tam karşılığı, tam refah, tam istihdam doğrudan sosyalizm anlamına gelir, çünkü bunlar kapitalizm koşullarında gerçekleştirilemez. Ama elbette ki hep önemli olan hikâyenin sonudur. Hikâyenin sonunu hep en bilimsel ve en kararlı olanlar getirir.

Su getirenle bardak kıranlar bir değil, hikâyenin sonunu getireceğiz.

*Hakan Öztürk'ün bu yazısı ilk olarak 26 Temmuz Cuma günü Yeni Yaşam Gazetesi'nde yayınlanmıştır.

Yarın, geniş bir yazar kadrosu ile günceli değerlendirme, siyasi gelişmeleri takip etme, öngörme, anlama ve fikri bir yön çizme hedefindedir. Ancak yayınlanan yazılardaki görüşler, Yarın Yayın Kurulu’nun politik değerlendirmeleriyle tümüyle aynı çizgide olmayabilir. Farklı değerlendirmelere sahip olsalar da mücadeleye katkı sunacağını düşündüğümüz tüm yazılara yayın ilkelerimiz çerçevesinde yer vereceğiz.

İlgili Yazılar

Post

Köylülere Her Yönden Saldırı

Post

Kurban Edilmek İstenen Emekliler

Post

Üç İnsandan Biri İşsiz, Dört Çocuktan Biri Aç

Post

Haklılığımızı Açıklıyoruz Ve Kanıtlıyoruz

Post

Emeğin Tam Karşılığı, Tam Refah, Tam İstihdam

Post

Üreten Biziz, Paylaşan Da Biz Olacağız

Post

Enflasyonu Ücretler Yaratmıyor: 5 Kanıt

Post

Asrın Hortumlaması: 133,5 Milyar Dolar

Post

Asgari Ücreti Kıyaslamak

Post

Açlıktan Öte Köy Var mı?

Post

Emsalsiz, Tek ve Kıyaslanamaz Değiliz

Post

Asgari Ücret 42.300 Lira Olmalı

Post

İyi Bir Başlangıç

Post

Tek Adam Rejimi Tekledi

Post

Olmaktan Korktukları Yerdeler

Post

Tarih Bir İpucu Bekliyor

Post

Yarını Bugünden Kurmaya Başlamak

Post

Kamu Yararı için Ürün ve Hizmet Yaratmak

Post

Yön Göstermek

Post

Somut Koşulların Somut Analizi ve Siyaseti

Post

AKP Bir Geri Dönülmez Felakettir

Post

Orman Yangınlarında Bütün Tohumlar Ölmez

Post

Kerelerce Ölçülen Gelir Adaletsizliği

Post

Alem Buysa Kral Popülistler

Post

İşçi Sınıfı Şart Koşabilir

Post

Sefalet Endeksi

Post

Birkaç Ağaç ve Bir Nefes

Post

Ücret ve Kar Tahterevallisi

Post

Laiklik Şimdi ve Hep Gerekli

Post

Enflasyonun Yarattığı Sefalet

Post

Enflasyonun Sebebi Açlık Sınırındaki Ücretler mi?

Post

Bütçede Değirmenin Suyu Nerden Gelir Nereye Gider

Post

Anayasa Mahkemesini Bir Kez Tanımamak

Post

Gençler Sadece Asansör İstemez

Post

Emek ve Demokrasiden Yana Cumhuriyet

Post

Yahudi Olmayan Çocuklar da Çocuktur

Post

Elin ve Evin İyisi

Post

Göz Hizasında Siyaset

Post

Dördüncü Kuvvet Dik Duruyor

Post

Beton Bina ve Fabrika

Post

Smaç Sebep Sayı Sonuçtur

Post

Sorun Geniş Bir Zaman ve Mekanda

Post

Ekmek İstiyoruz ama Gül De

Post

Parti İşçi Sınıfını Besteler

Post

Kamu Mülkiyetini Kurtarmak

Post

İçeriksizlik Fırtınası

Post

Ormanlar Bizim, Kahrolsun Kapitalizm

Post

“Esset” Değil Halkın Öz Varlıkları

Post

Var ve Yok Listesi

Post

Karşı Kültür

Post

Günbegün Ücret Mücadelesi

Post

Aslanı Kediye Boğdurmak

Post

Sonradan Hatırlananlar

Post

Seçimin Yarattığı Yorumlama İmkânı

Post

Erdoğan’a Yetki Yok

Post

Mülkiyet Sorunu

Post

Halkın Temel İhtiyaçları, Kamu Hizmeti Olarak Karşılanmalı

Post

Örgütlü Gücü Meclis'e Taşıyalım

Post

Hiçbir Yerden İzin Almamak

Post

Mahirleri Anmak Değil Anlamak

Post

Hareketin Hareket Halindeki Doktrini

Post

Denizlere Çıkar Sokaklar

Post

Tabutta Röveşata

Post

Buyurunuz Buradan Yakınız, Mösyö Hükümet

Post

Depremin Siyaset Üstü Olmaması

Post

Basra Harap Olmadan Önce

Post

Halkın Birikimlerinin Bağımsızlığı

Post

Görev Zamanı

Post

Bu Daha Başlangıç

Post

Kaynaşmış Değiliz

Post

Bolsonaro Tavuğunu Yalnız Yemesin

Post

Suriye Sınırını Değil Açlık Sınırını Geç

Post

Neden Yapmasınlar?

Post

Hayallerin de Sadakate İhtiyacı Vardır

Post

Büyük Pasta, Küçük Pay

Post

Yine Sınırlama Esas, Hürriyet İstisna

Post

Seçenek Biziz

Post

Üç Husus

Post

Radikalizm

Post

Örgütlü Toplum Parlamentoya Rengini Vermeli

Post

İşçi Sınıfı Programı Vaat Eder

Post

Güç Siyasetle Yapılır

Post

Yenilgi Sonrasında Yorumlamanın ve Politik Programın Yitimi

Post

İşçi Sınıfının Tahtına Oturmaya Kalkışmak

Post

Hedef, Özne ve İktidar Organı